Információs technológia

Bevezetés

E kiadvány készítése során a Szerzők és a Kiadó a legnagyobb gondossággal jártak el. Ennek ellenére hibák előfordulása nem kizárható. Ezek esetleges következményeiért sem a Kiadó, sem a Szerzők felelősséget nem vállalnak.

A könyvben előforduló cég és termékmegnevezések, legyenek akár bejegyzett védjegyek vagy sem, kizárólag az egyértelmű hivatkozás, vagy magyarázat céljából kerültek feltüntetésre. A Szerzőknek és a Kiadónak nem állt szándékában azok kisajátítása, illetve jogtalan felhasználása. Szándékuk szerint, ilyen esetekben a jogos tulajdonos érdekinek szem előtt tartásával jártak el.

A kiadvány célja, hogy egyéni, mikro- és kisvállalkozások számára infokommunikációs eszközök (szoftver/hardver) használatának elsajátítását, alkalmazását támogassa, számukra hasznos internetes tartalmakra, költséghatékonyan bevezethető szoftverekre hívja fel a figyelmet.

Információs és Kommunikációs Technológia 

Az információs és kommunikációs technológia (IKT) magában foglal minden olyan berendezést, alkalmazást és szolgáltatást, amelyek kapcsolódnak az információátvitelhez, kommunikációhoz. Így ide tartoznak a számítógépek, mobil telefonok, televíziók, rádiók, a műholdas rendszerek és számtalan más eszköz. A kifejezést részekre bontva jobban megérthetjük:

Információ: az értelmezett, felhasznált adat. Az informatika, az információval történő rendszerezett foglalkozás tudománya.

Kommunikáció: A communicatio latin eredetű szó: közzétételt jelent. Esetünkben az információcsere folyamatára utal.

Technológia: A tehno-logia görög eredetű szó: mesterség-tan-t jelent.

Az IKT és a rá épülő termékek, szolgáltatások ma már nélkülözhetetlenek egy vállalkozás működéséhez. Fejlettségét jól mutatja a használatában lévő eszközök, szoftverek, honlapok, a közösségi média, felhő alapú eszközök igénybevételének aránya.

https://lh5.googleusercontent.com/q8pUNdCzkfOgATJakzgfC-ae6cAcbAip2GUiPKw3nGjYnhSiE3tksEXqzP99cQ6aFKWi7XUx7PLkU-4qn3AaxMleGt3-o0bAcS6uwZHa39qyZq7zOGSW5UQsCD9CvVWhNy9VBLg_DqVKRRSV25oqWw

ábra: IKT elemek

Alkalmas IKT eszközök választásával csökkenthetők a vállalkozások működési költségei:

  • új munkamódszerek vezethetőek be, pl.: távmunka, csoportmunka;
  • Redukálható a saját üzemeltetésű számítástechnikai infrastruktúra a felhőalapú adattárolás bevezetésével;
  • Lehetséges az utazási költségek csökkentése a videó konferencia alkalmazásával;
  • csökkenthető a papírfelhasználás;

Növelhető a hatékonyság és termelékenység:

  • a döntés előkészítés IKT eszközökkel történő támogatásával;
  • megbízható és percre kész nyilvántartások állnak folyamatosan rendelkezésre;
  • csökkenthető a kézimunka igény;
  • elektronikus munkafolyamat kezelő és követő rendszerek vezethetőek be;
  • Jobban tervezhetővé válik a szükséges kapacitás;
  • lehetséges az online kommunikáció a beszállítókkal és a partnerekkel;

A piacra lépés és a piaci jelenlét szintén az IKT eszközök alkalmazását igényli:

  • a márkaismertség javítható online és közösségi médiaeszközökkel;
  • új szintre emelhető az együttműködés az üzleti partnerekkel és más érintettekkel;
  • Folyamatosan nagy adattömeg érhető el, elemezhető, kereshető hatékonyan;
  • online kommunikáció a beszállítókkal és a partnerekkel.

Az IKT eszközei nagyobb vállalkozások esetében komplexebb rendszerekbe integrálhatók:

KMS – (knowledge management system) – tudásmenedzsment rendszer:

Célja a szervezetnél alkalmazott emberi erőforrás tudásának és tapasztalatának tárolása és megosztása a munkaerő általános tudásának növelése érdekében.

További hasznos tartalmak: https://document360.com/blog/knowledge-management-software/

ERP – (enterprise resource planning) – vállalkozási erőforrás tervezési rendszer

Általában a vállalkozás belső folyamatait lefedő adminisztrációs rendszer, ami a szervezet részegységeinek megfelelő modulokból épül fel. Ezek jellemzően: beszerzés és logisztika, számlázás és pénzügy, szállítás, vállalatirányítás, gyártás és termelés.

További hasznos tartalmak: https://www.thesmbguide.com/free-erp-softwarehttps://ofbiz.apache.org/ofbiz-demos.html

B2B – B2C – (Business to Business – Business to Commerce) – A piacot IKT leképezésének két fogalomköre. Az előbbi amikor az egyik vállalkozás kereskedelmi ügyletet köt egy másikkal. A B2B-ben mindkét oldalon vállalkozás van, míg a B2C-ben általában egy üzlet és egy fogyasztó van. Az első esetben a döntéseket a konkrét szükséglet határozza meg (mert a másik vállalkozásnak szüksége van valamire), a második esetben pedig inkább elvárásokról, semmint szükségletekről van szó. A B2B-nek sok eladója és különféle üzlete van, míg a B2C-nek általában csak egy szállítója van. A B2B egy másik vállalat nyers adataira koncentrál, a B2C viszont arra, hogy valamit a fogyasztók számára állítson elő. 

További hasznos tartalmak: https://www.websitebuilderexpert.com/ecommerce-website-builders/free-ecommerce-platforms/

GYTP-Paktum
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.