Elektronikus levelezés

Felhő alapú szolgáltatások

Elektronikus levelezés

Az elektronikus levelezés (e-mail) vagy ahogyan sokan hívják az „ímélezés” az Internet egyik legrégebbi szolgáltatása. Az alapjait már az Internet kitalálásakor, az alapvető szabványok leírásakor lefektették. Napjainkban a leveleket nem csak számítógépen, hanem más eszközökön, mobil telefonon, tableten is megírhatjuk. Leginkább hosszabb üzenetek, mellékletek továbbítására használjuk, sok hivatalos ügy is intézhető elektronikus levelezés segítségével. Az üzleti életben elengedhetetlen lett napjainkra, előbb csak a fax szerepét vette át, majd gyakorlatilag minden írásbeli kommunikáció átterelődött erre a csatornára. A levelek továbbításáról a számítógép hálózat gondoskodik egy levelező kiszolgáló segítségével, amely a hagyományos postai forgalomhoz hasonló „postahivatal” szerepét tölti be. Összegyűjti a hozzá tartozó felhasználók kimenő leveleit és továbbítja a megfelelő „postahivatalhoz”, illetve mindenkinek fenntart egy „postafiókot”, ahol a beérkező leveleket őrzi. A felhasználók a fiókjukba érkező leveleket tudják elolvasna azután a különböző eszközeikkel. Az e-mail címek a valaki@valamelyikgépen felépítést követik, pl. az [email protected] e-mail cím a paktumgyor.hu gépen az info azonosítóval rendelkező felhasználóhoz tartozik. Ha hibás címet adunk meg, vagy más okból a rendszer nem tudja célba juttatni a levelet, akkor ugyanúgy jár el, mint a hagyományos posta: visszaküldi azt a feladónak egy hibaüzenet kíséretében, amiből kiderül, hogy miért nem sikerült kézbesíteni a levelet. Saját magunk vagy a cégünk számára létrehozhatunk bármikor levelezési fiókot, akár ingyenesen is.

E-mail szolgáltatás létrehozása

Sok ingyenes szolgáltatót találunk az Interneten: gmail.com, yahoo.com, aol.com, outlook.live.com, apple.com, thunderbird.net, stb- Magyarországon is találunk ingyenes szolgáltatásokat, de az utóbbi években ezeknél többször fordultak elő leállások, hibák, ezért azt ajánljuk, hogy ezeket kerüljük inkább. Ilyenek pl citromail.hu, freemail.hu.

Amennyiben céges használatra lenne szükségünk levelezési szolgáltatásra, akkor inkább a fizetős változatokat ajánljuk. Ilyen pl. gmail.com (4,7€/hó/felhasználó), microsoft365 (5,1€/hó/felhasználó), yahoo (3,19$€/hó/felhasználó). Legnagyobb előnye a fizetős változatoknak, hogy olyan e-mail címet is használhatunk, amelynek a végződése a cégünkre utal. A fenti példából az [email protected] a felsorolt szolgáltatók bármelyikét igénybe véve működhet. Ennek a beállítása némi plusz ismeretet igényel, valószínűleg informatikus igénybevételét igényli, de csak egyszer lesz szükség erre.

Problémák

A biztonság témakörénél már említésre került néhány olyan probléma, amelyik az elektronikus levelezéshez kapcsolódik. Ilyenek a levélszemét, az adathalász levelek, a vírust tartalmazó vagy megtévesztő hivatkozást tartalmazó levelek. Ezekre a nagy szolgáltatók az ingyenes változatokban is tartalmaznak megoldásokat, de ennek ellenére fontos, hogy tudatosan és óvatosan használjuk az elektronikus levelezésünket. Tudatában kell lenni, hogy vannak olyan eszközök, amelyekkel némi szaktudással meghamisítható az e-mail feladója, megtévesztve a címzettet, vagy akár egy vírus is terjedhet úgy, hogy a fertőzött gépről a bejelentkezett felhasználó nevében hamisított levélben küldi szét önmagát a címzett listájára. Másik probléma, ha a levelezési kiszolgáló helytelen beállítása miatt nem csak a postafiókkal rendelkező felhasználók, hanem bárki más leveleit is tovább küldi a „postahivatal”. A nagy szolgáltatók ezt nem engedélyezi, ha saját kiszolgálót használunk, akkor kérdezzünk rá a telepítés után, hogy ezt letiltották-e. Ha nagyobb számú, azonos tartalmú levelet szeretnénk küldeni egyszerre, akkor keressünk az Interneten olyan szolgáltatót, amelyik ilyennel foglalkozik! 

Példa: Hozzunk létre egy ingyenes e-mail címet!

  1. lépés: keressük föl a gmail.com weboldalt és kattintsunk fölül a Fiók létrehozása gombra!

  1. lépés: A megjelenő űrlapon töltsük ki az adatainkat!
  2. lépés: A következő oldalon további adatokat kérnek, a születési idő és a nem megadása kötelező! (a „Miért kérjük ezeket az adatokat?” linkre kattintva megtudjuk a miérteket) 
  3. lépés: Személyre szabhatjuk a beállításainkat.

  1. lépés: El kell fogadnunk az általános felhasználási feltételeket, majd be is lépünk az új fiókunkba. Itt még néhány kérdésben döntenünk kell, ezt mindenki ízlése szerint döntheti el. 

  1. lépés: Használatba vehetjük újonnan elkészült postafiókunkat amelyben már az első, üdvözlő üzenetünk is vár.

Baloldalt találjuk a gombot amire kattintva új levelet írhatunk, alatta a különböző „kategóriákat” a kimenő és beérkező leveleknek. Később mi is létrehozhatunk ide új bejegyzést, hogy rendszerezhessük a leveleinket a könnyebb áttekinthetőség érdekében. Középen a leveleinket találhatjuk, a jobb szélen pedig a fiókunkhoz tartozó további szolgáltatásokat érjük el.

Terjedelmi korlátok miatt a részletesebb beállításokat és a Gmail fiókhoz tartozó plusz szolgáltatásokat most nem részletezzük.

Miért éppen a gmail-ben hoztunk létre új fiókot? Az Interneten fellelhető statisztika szerint ez a leggyakrabban használt levelező alkalmazás (forrás: https://financesonline.com/number-of-email-users/ ), ezért feltételezhetően ezt találják a legtöbben biztonságosnak és könnyen kezelhetőnek, így ezt ajánljuk.