GYTP-Paktum

Multimédia programok

Multimédia programok

Grafika (GIMP)

A GIMP (GNU Image Manipulation Program) egy hatékony és nem utolsó sorban szabad képszerkesztő program. Támogatja a rétegeket és az átlátszóságot és részben a vektorgrafikus objektumokat. Tudása vetekszik a fizetős vetélytársakéval. A fejlesztést Spencer Kimball és Peter Mattis kezdte 1995 nyarán a Berkeley Egyetemen. Beszerezhető a termék webhelyéről: https://www.gimp.org/

 

https://lh6.googleusercontent.com/A42B1o7_EOu4LDK1tWdXYgzxUyxOJUNfeeEkF4SAyMLGr5jKKd9LX8u2oPgJddfNSa3gSpCbvIIzVXLoXicOleuyjQynbRUjxKWMjGl8fW4Z5PhQfraYrO68NkgGGYrOF4jTZf83awPrgz3p_zlzQw

A GIMP főablakában menüket és eszköztárakat találunk: 

Alatta megtaláljuk az előtér és háttér színét, az ecset méretét, illetve típusát, a kitöltőmintát és a színátmenet beállítását.

Gyakran használt dialógusablakok igény szerint is elhelyezhetőek a „Rétegek, csatornák, útvonalak” dokkolóablakban.

Mivel e kiadvány lehetőségeit meghaladja a GIMP részletes bemutatása, egy hasznosnak ítélt példán keresztül világítunk rá a használatában rejlő lehetőségekre. Egy egyszerű, de látványos feliratot készítünk el. Fehér képpel indítunk a fájl menü „Új” menüpontját hívva. Bannernek megfelelő képméretet kérünk.

Új kép

A főablakból választott szöveg eszközzel gépeljük be a tartalmat, majd a mozgatás eszközzel tegyük a helyére:

A kép szövege

Komolyabb grafika létrehozásakor kénytelenek leszünk rétegekben gondolkodni. A kép első rétege tehát fekete szöveg fehér háttéren. Kicsit izgalmasabbá tehetjük, ha invertáljuk és elmossuk. (A kép saját menüjéből válasszuk a színeket, majd az invertálást. A szűrők közül az elmosást, majd a Gauss elmosást). 

 

A vizuális élményt egy második, nagyon színes réteg fokozza, aminek hozzáadását a Réteg menüből, de a dokkról is kérhetjük. Színezzük ki egyszerűen egy szűrő segítségével. (Szűrők->Megjelenítés->Zaj->Plazma)

 

Réteg a szöveggel    Réteg a színekkel

Egy színes és egy feliratos rétegünk van.

A két réteget, hogy 3D hatást érjünk el bump mapping eljárással egyesítjük. 

A bump mapping nevű eljárás során egy számítógépes 3D-s modell egy egyenetlenebb felületet kap az egyenletes felület helyett. A bump mapping eljárás során úgy kapunk egyenetlenebb felületet, hogy a modell normál-vektorainak irányait szabadon módosítjuk, s így egy bonyolultabb, egyenetlenebb felület illúzióját kelthetjük.

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából.

Az eljárás a színes réteget felfeszíti a felirat feketéből fehérbe emelkedő domborzatára. A hatás már-már lenyűgöző:

Bucka leképezés után

A rétegmaszkok a képkezelés alapvető eszközei. Lehetővé teszik a hozzájuk tartozó réteg átlátszatlanságának (átlátszóságának) szelektív módosítását. Ez eltér a fólia átlátszatlansága csúszka használatától, mivel a maszk képes szelektíven módosítani a különböző területek átlátszatlanságát egyetlen rétegen. Rétegmaszkot adunk a plazma réteghez, hogy az átlátszóságot szabályozhassuk.

Válasszuk ismét a szöveg rétegét, tegyük a vágólapra (Szerkesztés->Másolás), aztán illesszük is be, de a plazma maszkjára. (Szerkesztés->Beillesztés). Ettől egy új réteg lesz belőle:

Rétegmaszk hozzáadása

 

A réteg menüvel horgonyozzuk le az új réteget az előzőhöz, ami jó esetben a plazma. A lyukon a szövegnek kell majd átlátszani.


Rétegmaszk alkalmazása

Háttér hozzáadása

Tegyük színes háttérre, ami lehet akár egy kép is. Ehhez megint egy új réteg kell.

Jónak mondható részeredmény

Árnyék hozzáadása

Még a vetett árnyék hiányzik, ami a réteg megkettőzésével („Réteg kétszerezése”) majd a „Rétegmaszk alkalmazása” menüponttal készül. Jelöljük be a „Zárolás”-t majd ecsettel kenjük feketére az árnyékot. Nyugodtan mázolhatunk, nem kell finomkodnunk, hiszen az árnyékon dolgozunk csak és a zárolás az átlátsóság megtartására vonatkozik. A zárolást megszűntetve tegyük az árnyékot, az árnyékoktól elvárhatóan kissé le és jobbra a mozgatás eszközzel. Kissé mossuk is el szűrővel, aztán tegyük 50%-ban átlátszóvá ezt a réteget. A kép most teljes: 

Ide jutottunk

Exit mobile version